رفتن به محتوا

راهنمای خرید بهترین اسپیکر

موضوعات مورد بررسی این راهنمای خرید:
– ملاحظات اولیه
– انواع اسپیکرهای مجزا
– مشخصات بلندگو
– اجزای اضافی

– انواع مختلف اسپیکر ها
– آشنایی با مشخصات بلندگو

راهنمای خرید بهترین اسپیکر_4

ملاحظات اولیه

قبل از شروع تحقیق درباره ویژگی‌های اسپیکر، اتاقی را که اسپیکرها را در آن قرار می‌دهید ارزیابی کنید. عوامل مختلفی در یک اتاق می تواند بر نوع اسپیکرهایی که می خواهید انتخاب کنید تأثیر بگذارد.

انتخاب متناسب با توجه به نیاز های شما
اگر اسپیکر را برای گوش دادن به مجموعه موسیقی خود می خواهید بلندگوهای استریوی چپ و راست با کیفیت برای شما مناسب است.
اگر برای تماشای فیلم‌ به اسپیکر نیاز دارید با ایجاد یک محیط صدای فراگیر به همراه یک گیرنده و بلندگوهای اضافی که تجربه سینمای خانگی همه جانبه‌ای را ارائه می‌دهند، مناسب است.

چه چیز دیگری در اتاق وجود دارد؟
فضایی که بلندگوهای خود را در آنجا قرار می دهید بر کیفیت صدا تأثیر می گذارد. سطوح سخت مانند پنجره‌ها و کف‌های چوبی صدا را بازتاب می‌دهند، که می‌تواند با تقویت قدرت بلندگو یا قطع صدا، صدا را مخدوش کند. سطوح نرم‌تر مانند پرده‌ها و فرش‌ها می‌توانند صدا را جذب کنند و سطوح نامنظم مانند قفسه کتاب صدا را پخش می‌کنند.

با استفاده از بلندگوهای قابل حمل می‌توانید از موسیقی در هر اتاقی، در سفر یا در یک مهمانی در فضای باز لذت ببرید. برخی از بلندگوهای قابل حمل همچنین دارای یک باتری قابل شارژ هستند، بنابراین برای گوش دادن نیازی به نزدیکی به پریز نیست

به گوش های خود اعتماد کنید
آیا تا به حال برای شما پیش آمده که دوستی تنظیمات صدای ماشین شما را تنظیم کند و نتوانید متوجه شوید که چه کاری کرده؟
همین امر در مورد تنظیم بلندگوی خانگی شما نیز صادق است. کمی وقت بگذارید تا بفهمید از چه چیزی لذت میبرید صدای صاف، زنگ های روشن، بیس سنگین؟ از فروشگاه محلی خود دیدن کنید تا چند مدل را تجربه کنید و سپس از آن دانش هنگام خرید استفاده کنید.

دستگاه های سازگار

اجزای بلندگوی مجزا به شما امکان ایجاد منظره صوتی دلخواه خود را می دهد.

– بلندگوهای زمینی/Floor speakers

بلندگوهای کفی با ارائه صدای جلو چپ و راست، اکثر جلوه های صوتی را ارائه می دهند و تجربه واقعی تری را هنگام تماشای تلویزیون و فیلم ارائه می دهند. آنها همچنین صدای استریو را هنگام گوش دادن به موسیقی ارائه می دهند. اگر تلویزیون بزرگتری دارید، بلندگوهای زمینی به خوبی با سبک و اندازه تلویزیون شما هماهنگ می شوند.

– بلندگوهای قفسه کتاب/Bookshelf speakers

مشابه بلندگوهای زمینی هستند اما بلندگوهای قفسه کتاب معمولاً پاسخ باس کمتری را ارائه می دهند، در حالی که اندازه جمع و جور انها به شما امکان می دهد آنها را در فضاهای کوچکتر قرار دهید. قرار دادن بلندگوها روی پایه ها بهترین کیفیت صدا را ارائه می دهد، زیرا ارتفاع اضافه شده صدا را مستقیماً به سمت گوش شما هدایت می کند.

Subwoofers

ساب ووفرها با ارائه باس که جلوه‌ های صوتی نمایش تلویزیونی و فیلم را واقعی می‌سازد، سطحی از باس را فراهم می‌کنند که موسیقی را غنی می‌کند. شما می توانید یک ساب ووفر را تقریباً در هر جایی از اتاق قرار دهید، اما مکان را آزمایش کنید تا صدایی را که ترجیح می دهید پیدا کنید. هر چه ساب ووفر را به گوشه ای نزدیکتر کنید، باس بیشتری تولید می کند.

– بلندگوهای کانال مرکزی/Center-channel speakers

همانطور که از نام آن پیداست، این اسپیکر در یک نقطه مرکزی زیر تلویزیون شما قرار می گیرد.

– بلندگوهای فراگیر/Surround speakers

بلندگوهای فراگیر صداهای محیطی بیشتری را ارائه می دهند و تجربه ای همه جانبه را ایجاد می کنند که هنگام بازی های ویدیویی و تماشای فیلم از آن لذت خواهید برد.

بلندگوهای مجهز به Dolby Atmos
با بلندگوهایی که صدا را به سمت بالا هدایت می کنند، تجربه ای چند بعدی ایجاد کنید تا واقع گرایی باورنکردنی باشد. از میان ماژول‌های افزودنی و واحدهای یکپارچه با بلندگوهای جلویی انتخاب کنید.

اجزای اضافی

گیرنده ها و تقویت کننده ها
برای صدای فراگیر واقعی هم برای تلویزیون و هم برای موسیقی، یک گیرنده سینمای خانگی A/V یک مکمل ضروری برای بلندگوهای شما است.
به عنوان مرکز سینمای خانگی شما عمل می کند. یک گیرنده A/V محتوا را از تلویزیون و سایر پخش کننده های صوتی شما دریافت می کند، صدا را تقویت می کند و سپس آن را در بلندگوها یا کانال های مختلف پخش می کند. این به شما امکان می‌دهد جزئیات دقیق محتوای اصلی را تجربه کنید، چیزی که از بلندگوهای تلویزیون یا نوار صدا دریافت نمی‌کنید.
هنگام انتخاب گیرنده، به ورودی ها، کانال ها و وات دقت کنید.
گیرنده باید ورودی های کافی برای همه دستگاه هایی که اکنون در اختیار دارید مثل تلویزیون، جعبه کابل، پخش کننده بلوری و… به علاوه فضایی برای یک یا دو دستگاه آینده داشته باشد.
مطمئن شوید که دارای فناوری گذر 4K Ultra HD برای استفاده با تلویزیون 4K است.
شما همچنین به یک گیرنده با کانال های کافی نیاز دارید. کانال ها را به عنوان بلندگو در نظر بگیرید. با کانال های بیشتر، می توانید بلندگوهای بیشتری داشته باشید که منجر به صدای فراگیرتر می شود. به عنوان مثال، یک گیرنده 2 کاناله که به عنوان گیرنده استریو نیز شناخته می شود، از دو بلندگو پشتیبانی می کند و فقط برای گوش دادن به موسیقی است.
یک گیرنده 5.1 کاناله از دو بلندگوی جلو، یک بلندگوی کانال مرکزی، ساب ووفر و دو بلندگوی عقب پشتیبانی می کند و صدای فراگیر را به شما ارائه می دهد. در نهایت، هر چه میزان وات گیرنده بیشتر باشد، به همان میزان کارآمدتر می تواند اسپیکرهای مختلف را تامین کند..
فراتر از اصول اولیه، گیرنده‌ها طیف وسیعی از ویژگی‌های تخصصی را ارائه می‌دهند، از جمله Wi-Fi داخلی برای پخش موسیقی، پشتیبانی از صدای multiroom و سازگاری با Amazon Alexa یا Google Assistant برای کنترل صوتی.

انواع مختلف اسپیکر ها

سیستم های کامل و بلندگوهای ویژه
سیستم های کامل با ارائه صدایی کامل در یک اسپیکر، راه آسانی برای تقویت تجربه صوتی شما تنها با یک خرید است.
گزینه های امروزی عبارتند از بلندگوهای قابل حمل برای راحتی در حین حرکت، بلندگوهای بی سیم برای قرارگیری انعطاف پذیر و موارد دیگر.

سیستم های Packaged surround
اگر قبلاً یک گیرنده دارید و نمی‌خواهید با مقایسه تک تک اجزای بلندگو به خود زحمت دهید، یک سیستم بلندگو می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این سیستم‌های بسته‌بندی شده در پیکربندی‌ها و محدوده‌های قیمتی متنوعی ارائه می‌شوند. صدای فراگیر واقعی از سیستم 5.1 ارائه می شود که شامل بلندگوی چپ، بلندگوی راست، ساب ووفر و دو بلندگوی پشتی یا “surround” است.

بلندگوهای قابل حمل و بی سیم
یک بلندگوی قابل حمل، بهترین تجربه موسیقی در حال حرکت را در اختیار شما قرار می دهد، زیرا می تواند در هر چیزی از چمدان تا کف دست شما جا شود. این بلندگوهای سبک وزن یک راه آسان برای افزودن محیط به هر رویدادی هستند. برای مهمانی ها، استخر، کمپین و سایر مجالس در فضای باز، مدلی مقاوم در برابر آب انتخاب کنید.
با ارائه انعطاف‌پذیری و راحتی، بلندگوهای بی‌سیم از فناوری‌هایی مانند بلوتوث، AirPlay یا Wi-Fi برای دریافت سیگنال صوتی از یک دستگاه سازگار استفاده می‌کنند. بسیاری از بلندگوهای بی سیم جمع و جور هستند و به راحتی در هر اتاقی از خانه شما قرار می گیرند. برخی از سیستم‌ها قابل ارتقا هستند، بنابراین همیشه می‌توانید در صورت نیاز یک یا دو بلندگو جدید اضافه کنید. فقط بلندگو را وصل کنید و به راحتی موسیقی خود را با استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت کنترل کنید، صدای متفاوتی را روی هر بلندگو پخش کنید، یا یک آهنگ را در همه جا بشنوید.

Architectural speakers
بلندگوهای درون دیواری و سقفی که برای ترکیب با محیط اطراف با فلنج ها و گریل های قابل رنگ آمیزی طراحی شده اند، می توانند صدای فراگیر مورد نظر شما را بدون تداخل با دکوراسیون شما ارائه دهند. این بلندگوها که نیاز به نصب دارند، سیم های قابل مشاهده را نیز حذف می کنند.

بلندگوهای فضای باز
زمان استراحت خود را در پاسیو افزایش دهید یا مهمانی های حیاط خلوت را با بلندگوهای فضای باز زنده کنید. بلندگوهای سیمی صدایی با کیفیت بالا ارائه می دهند، طراحی مقاوم در برابر آب و هوا دارند و می توانند در مکان های مختلف نصب شوند. برخی از بلندگوهای فضای باز، که در مدل‌های سیمی و بی‌سیم موجود هستند، حتی شبیه صخره‌هایی هستند که با منظره شما ترکیب می‌شوند. یا با بلندگوهای بی سیم قابل حملی که طراحی ناهموار – و گاهی ضد آب – را برای ماجراجویی در فضای باز ارائه می دهند، موسیقی خود را فراتر از حیاط خلوت ببرید.

آشنایی با مشخصات بلندگو

هنگامی که بدانید چه نوع بلندگوهایی را می خواهید بخرید، اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات آنها می تواند به شما در خرید کمک کند.

پاسخ فرکانس/Frequency response
پاسخ فرکانسی که بر حسب هرتز اندازه گیری می شود به محدوده فرکانسی اشاره دارد که یک بلندگو می تواند بازتولید کند. هنگامی که یک بلندگو سیگنال صوتی را در یک سطح و یک فرکانس مشخص ارائه می کند، مقدار مشخصی بلندی را تولید می کند. در حالت ایده آل، اگر سطح را ثابت نگه دارید، اما فرکانس را تغییر دهید، بلندی صدا ثابت می ماند. که پاسخ فرکانس مسطح نامیده می شود.
گوش متوسط انسان می تواند حداکثر محدوده فرکانس 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز را تشخیص دهد، بنابراین به دنبال بلندگوی باشید که بتواند تا حد امکان این محدوده را بازتولید کند. به خاطر داشته باشید که هیچ استانداردی در مورد نحوه اندازه گیری وجود ندارد، بنابراین هنگام مقایسه بلندگوها باید ویژگی های دیگر را در نظر بگیرید.

Impedance
Impedance که بر حسب اهم اندازه‌ گیری می‌شود، نشان می‌دهد که یک تقویت‌کننده در هنگام تلاش برای راه‌اندازی یک بلندگو با چه مقدار مقاومت الکتریکی مواجه می‌شود. اکثر بلندگوها با امپدانس 8 اهم طراحی شده اند که تقریباً با هر تجهیزات صوتی خانگی به خوبی کار می کند. برای پاسخگویی ثابت، همه بلندگوها باید امپدانس یکسانی داشته باشند. بنابراین هنگام تعویض یک بلندگو، مطمئن شوید که با بقیه تنظیمات شما مطابقت دارد.

حساسیت/Sensitivity
حساسیت که بر حسب دسی بل بر وات اندازه گیری می شود، به میزان بلندی صدای بلندگو در هر وات اشاره دارد. هرچه این حساسیت بیشتر باشد، اسپیکر برای رسیدن به صدای بالا به قدرت کمتری نیاز دارد. حساسیت کم حدود 88 دسی بل بر وات است، در حالی که حساسیت بالا 100 دسی بل بر وات است.

کنترل قدرت/Power handling
ظرفیت کنترل توان با وات اندازه گیری شده، حداکثر سیگنال صوتی را که یک بلندگو می تواند بپذیرد را نشان می دهد. تغذیه اسپیکر با قدرت بیشتر از توان آن می تواند به اسپیکر آسیب برساند، اما بسیاری از بلندگوها با ظرفیت مدیریت توان بالا در واقع به تقویت کننده قوی تری نیاز دارند تا بهترین صدا را داشته باشند. برای بهترین نتیجه، بلندگوهایی را انتخاب کنید که بتوانند تقریباً حداکثر خروجی گیرنده شما را تحمل کنند. به خاطر داشته باشید که هیچ استانداردی در مورد نحوه اندازه گیری وجود ندارد، بنابراین هنگام مقایسه بلندگوها باید ویژگی های دیگر را در نظر بگیرید.

بازگشت به بالا